Et eller flere refleksjons – og veiledningsmøter er neste fase i intervensjonsmodellen. Rent praktisk må en sette av en til to timer der en samler så mange av personalet fra avdelingen som mulig. Det betyr at avdelingsleder som regel må leie inn ekstra pleiere for å dekke opp fraværet på avdelingen.

Møtet krever en del forberedelser som du ser av figur 1.  For mer detaljert beskrivelse av hvordan dette møtet planlegges og gjennomfører finner dere i TID-manualen

oversikt

Det skal skrives referat fra refleksjons- og veiledningsmøtet.  Dette kan en gjøre på papir eller via pc. Uansett bør en bruke 5-kolonneskjemaet som er spesielt utviklet for dette formålet.

tidstudien_bilde2

5-kolonneskjema for problemanalyse på refleksjons og veiledningsmøtet som bør brukes til referatet fra møtet.

5-kolonneskjema for problemanalyse på refleksjons – og veiledningsmøtet (word)

5-kolonneskjema for problemanalyse på refleksjons – og veiledningsmøtet (pdf)

Litt om hvordan få til gode refleksjoner på refleksjons- og veiledningsmøtet: sokratisk dialog

Under refleksjons- og veiledningsmøtet er det ønskelig at en bruker såkalt sokratisk dialog for å få til en god samtale og refleksjon i gruppa om pasienten.  Dette er noe en kan øve seg på etter hvert, og handler i hovedsak om å være nysgjerrig og utforskende i sin måte å tenke om pasientens situasjon på. Under finner du noen tips om hvordan en kan få dette til i praksis. 

Noe av det som er viktigst når en skal reflektere sammen om et problem er å vite at det finnes mange ulike måter å forstå atferd og symptomer på. Noen tolkninger eller forståelser er kanskje mer hensiktsmessige og hjelpsomme enn andre for å bidra til en bedre situasjon for pasienten og oss selv.  Det samme gjelder tiltakene en kommer fram til.  For å finne ut hvilke tiltak som er nyttige, må de testes ut i tiltaks – og evalueringsfasen.  Det er først da en får erfare om de tolkningene en har hatt er hensiktsmessige og om tiltakene har effekt. Det betyr at en under refleksjonsmøtet skal være mer utforskende og nysgjerrig enn skråsikker. Det er viktig at alle kommer til ordet, og at vi er åpne for andres tanker og ideer.  Tips til hvordan en kan bruke sokratisk dialog i refleksjonsmøtet finner du her: Sokratisk dialog – praktiske tips.

 Tips til refleksjon om noen problemstillinger som ofte dukker opp på refleksjons- og veiledningsmøtet finner du her:  TIDs – tips til refleksjons – veiledningsmøtet.